Olympica

Att gå på Olympica

Alla Olympicas skolor och förskolor kännetecknas av Olympicas profil ”idrott, lek och rörelse.” Att gå på Olympica innebär mer fysisk aktivitet, gärna utomhus när det passar.   

Olympicaförskolan

På förskolan håller vi lek och rörelseprofilen levande som en genomgående aktiv röd tråd. Förskolorna bedriver en stor del av den pedagogiska verksamheten utomhus. Varje vecka erbjuds skogsutflykter, dans och rörelse i olika former som exempelvis röris, dans, tabata och hinderbanor. I övrigt så har vi på flera förskolor elcyklar med plats att ta fyra barn per gång och därmed kan lite längre utflykter genomföras.   

Vi arbetar aktivt med att uppgradera och hålla en pedagogiskt bra innemiljö för att stimulera barnen även när de är inomhus. Läs mer på respektive förskola så får du en uppfattning om hur det kan se ut.

Olympicaskolan

På skolan har vi många aktiviteter som sker utomhus och vi har extra lektioner i idrott. I vår profil ”idrott, lek och rörelse”, förenas nytta med nöje. I dagens samhälle blir detta extra viktigt med rörelse, då många barn rör sig allt mindre. Elever som rör sig mycket har lättare att ta till sig kunskap och fokusera på skolarbetet. Vi är också måna om att så mycket idrott som möjligt sker utomhus, under hela läsåret. Detta ger goda möjligheter att utvecklas på ett både personligt och kunskapsmässigt plan.   

På låg- och mellanstadiet jobbar vi helt mobilfritt och samlar in alla mobiler vid skoldagens början. På högstadiet lämnas mobilen in i samband med varje lektion.  

All dokumentation dokumenteras i lärplattformen Infomentor.


Kunskap, kvalitet, rörelse och hjärta

Olympicas grundkoncept som genomsyrar verksamheten utgår från de fyra ledstjärnorna kunskap, kvalitet, rörelse och hjärta.

Att jobba på Olympicaskolan i Skålö har gett mig bättre självförtroende, vilket jag vill dela med mig av till de elever jag undervisar. Vi är den lilla skolan med Bullerby-känsla och vår rörelseprofil och värdegrundsarbete genomsyrar hela vår verksamhet, vilket ger eleverna verktyg inför framtiden.
/Anna Larsson, lärare